donderdag 18 juli 2013

Wat is kunst?


Uit de ontvangen reacties van Ouderkerkers komt ook de vraag of dit kunst is of dat het gewoon een kerktoren is.
Dat is natuurlijk existentieel en tegelijk ook subjectief.

Kunst kan realistisch zijn, dat wil zeggen het is duidelijk wat wordt uitgebeeld. Hier één van mijn schilderijen.
of realistisch glasobject.

 Of als abstract schilderij, dan kan het weer niet zo duidelijk zijn wat er wordt uitgebeeld.
 Of als abstract glasobject.
Bij mijn onderzoek naar een geschikt aandenken voor Ouderkerk 750 jaar ben ik naar de tentoonstelling bij de Historische Vereniging geweest. Er zal tijdens de herdenking ook teruggeblikt worden op markante gebeurtenissen in de geschiedenis van het dorp. Een herdenking en de aard van de Ouderkerkers door de eeuwen heen leent zich meer voor een realistisch dan een abstract beeldmerk. Uit de reeds ontvangen reacties blijkt dat het zeer gewaardeerd wordt dat er gedacht is aan een herkenbaar beeld.

Vervolgens heb ik gezocht naar beelden die voor Ouderkerk typisch zijn, in de skyline komen vaak kerktoren en molens en typische huisgevels aan de dijk terug. Je kan dan helemaal een kopie ontwerpen of meer met een knipoog of in de sfeer van. Na diverse verkenningen ben ik uiteindelijk uitgekomen op de kerktoren, omdat ook de naam van het dorp daarop gebaseerd is. Het ontwerp is geabstraheerd, er is weggelaten wat niet noodzakelijk is voor het herkenbare beeldmerk. Zie hier de galmgaten en wapen van Ouderkerk.

Uiteindelijk bleek het geheel te passen in de omgeving van de locatie, de vele hoogspanningsmasten, watertorens en hoge bomen. Om een rol van betekenis te spelen is gekozen voor een hoogte van 3 x de hoogte van de lantarenpalen rond de rotonde, een schatting. Mijn bedoeling is dat de toren een baken in het landschap wordt, een afslag die niet te missen is!

Tot slot, het is een aandenken aan Ouderkerk 750 jaar, vandaar de top, wijzend naar het dorp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten