'De bushaltepalen mogen een maximale schuinstand hebben van 5%' Uit het beheer garantieplan van Ballast Nedam Beheer:
Wij voeren alle benodigde werkzaamheden uit, op basis van een gedetailleerd instandhoudingsplan.
‘De N210 is
niet zomaar een weg. Het is dé vervoersader tussen Krimpen aan de IJssel
en Bergambacht, een verbinding tussen twee snelwegen, met veel en zwaar
verkeer. Het heeft nogal wat voeten in de aarde als zo’n weg volledig
vernieuwd moet worden. Zeker als tegelijkertijd de bestaande weg
intensief gebruikt blijft en in een goede conditie gehouden moet worden.
Ballast Nedam Beheer zorgt ervoor dat, de nieuwe én de bestaande weg
continu veilig en begaanbaar zijn tegen zo min mogelijk kosten.’ Aan het
woord is Edwin Langenhoff, bij Ballast Nedam Beheer o.a.
verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de N210.
Synergieproject
‘In dit project werken wij als Ballast Nedam Beheer nauw samen
met Ballast Nedam Infra Projecten, die de aanleg van de nieuwe weg
realiseert: wij zijn al tijdens de bouw betrokken bij dit project. Een
synergieproject, met grote voordelen. Het gaat om een ‘life
cycle-benadering’: niet alleen nadenken over de aanleg nu, maar rekening
houden met de lange termijn, met de effecten voor onderhoud en
duurzaamheid. Tenslotte denken wij twintig jaar vooruit: dat is de
‘garantietermijn’ op de weg, de termijn waarin wij het volledige beheer
verzorgen.’
‘Als je bij de realisatie al nadenkt over toekomstig beheer, kun je
keuzes maken die misschien een extra investering betekenen, maar die op
de lange termijn veel efficiënter zijn. Denk bijvoorbeeld aan het
speciale gras dat we toepassen in de bermen: het voldoet aan alle
specificaties, maar het groeit minder hard aan. Zo is op de lange
termijn minder onderhoud nodig, wat niet alleen kosten bespaart, maar
ook minder hinder oplevert voor het verkeer. Dus: kostenefficiënter,
beter voor doorstroming en veiligheid.’
Edwin
Langenhoff: ‘In opdracht van de provincie zorgen wij voor een veilige
instandhouding. Dat stelt nogal wat eisen: de weg is hard aan vervanging
toe, maar hij moet wel nog jaren in een goede conditie blijven.
Daarvoor voeren wij nu alle benodigde werkzaamheden uit, op basis van
een gedetailleerd instandhoudingsplan. Daarom zorgen wij voor
regelmatige inspecties: of het nu gaat om afgewaaide takken die gevaar
kunnen opleveren of om schade aan de bermen, wij regelen het herstel,
schoonmaak en onderhoud. We inspecteren de staat van de weg: denk aan
scheuren, markeringen, borden, verlichting. We kennen de weg van haver
tot gort, en weten waar de slechte plekken zitten, waar we extra moeten
letten op mogelijke verzakkingen.’
Ontzorgen
‘Ons werk kun je zien als het ontzorgen van de opdrachtgever: de
provincie vertrouwt ons de volledige zorg toe voor de huidige en de
nieuwe weg. Van het knotten van de wilgen langs de weg tot het
ecologisch bermbeheer, van het onderhoud van de markeringen tot het
legen van de vuilnisbakken. Alles wat we doet staat zwart op wit:
plannen, controles, werkzaamheden, criteria, kwaliteitsniveaus. Een
voorbeeld: de bushaltepalen mogen een maximale schuinstand hebben van
5%. Het lijkt een detail, maar al die details samen zorgen wel voor een
veilige, schone, goed beheerde weg. Elk detail is bovendien gekoppeld
aan de schat aan informatie in ons Ballast Nedam-brede asset management
systeem. Niet alleen binnen Ballast Nedam weten we zo exact wat we aan
elkaar hebben, ook onze opdrachtgever kan ons op elk detail aanspreken.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten