dinsdag 9 juli 2013

Dure grap

Zie hier een geabstraheerde kerktoren ca. 23 m hoog van gelast staal in de kleuren steenrood en staalblauw met een gouden vaan met daarin het jaartal 1263. Dit kunstwerk op de rotonde afslag Ouderkerk aan de N210 als blijvend aandenken aan het feit dat Ouderkerk in oktober 2013 officieel 750 jaar is.

Van het schetsontwerp heeft mijn man, Eduard Duijnstee, op 2 juni 2013 in zijn pc met het programma Solid Works een technisch ontwerp gemaakt en daarin de maten en kleuren en bewerkingsmethodes aangegeven. Zo, dat is meteen een serieus product waar we medestanders mee kunnen overhalen.

Volgens dit ontwerp zijn de materialen en bewerkingen bekend en kan het tussen de € 60.000 en € 100.000 gaan kosten afhankelijk van slim inkopen van materialen en diensten en eventueel inbreng van vrijwilligers. Ook kan gekeken worden of ondernemers  meehelpen door op reclamebord op de rotonde genoemd te worden. Voor ondernemers is het immers aantrekkelijk dat de automobilist nu kiest voor Ouderkerk als hij op de N210 aan komt rijden!

De opmerking van die meneer Van Rijnbeek van de Provinciale Staten,dat een particulier een dergelijke aanvraag niet kan doen, zet me aan het denken hoe dan wel.

Volgens Theo Segers, de wethouder van de gemeente Ouderkerk en voorzitter van de stuurgroep Ouderkerk 750 jaar, geeft bij het feest al aan dat het bij elkaar harken van potjes is om voor het dorpsfeest een behoorlijk bedrag bij elkaar te krijgen. De gemeente zal er in eerste instantie financieel niet in willen stappen, is mijn inschatting.

Vervolgens denk ik aan bedrijven 'in de groensector', althans bedrijven die aanleggen en onderhouden. Via Eduard Duijnstee ken ik het bedrijf Heymerink Wagemakers uit Nieuwegein en in het tijdschrift BK-informatie bieden de 3 bedrijven Mannen van Staal uit Leeuwarden, Van Krieken uit Beek en Donk en Segno d'Arte uit Groot-Ammers aan om kunstwerken te maken en te installeren.

Bij Segno d'Arte uit Groot-Ammers, krijg ik het beste gevoel voor ontwerp, realisatie, plaatsing en onderhoud. En het bedrijf zit dicht bij.  De website van Segno d'Arte geeft een goed beeld weer wat ze zoal doen: www.segnodarte.nl . Ik besluit met hen contact te zoeken, woensdag 10 juli heb ik een afspraak.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten