zaterdag 13 juli 2013

Kunstwerk niet zijnde een Kunstwerk

Het idee een kunstwerk te plaatsen op een rotonde, in dit geval aan de N210 afslag Ouderkerk, heeft zo zijn uitdagingen.

Vinden de Ouderkerkers het mooi en ondersteunen ze het idee dat een dergelijke constructie kan dienen als blijvend aandenken aan het 750 jarig bestaan en als wegwijzer naar ons dorp? Uit mijn kennissenkring krijg ik al aardig veel reacties, ook zijn er die zeggen kunst zegt me niet zoveel, maar dit ontwerp is best mooi. Volgende week hoop ik op meer reacties via het IJsselblaadje. Ik ben benieuwd.

Diverse soorten regelingen geven kaders aan. Ik noem er enkele: Bouwverordening Nederlek 2012, Wegenverordening Zuid-Holland 2010, Wet algemene bepalingen Omgevingsrecht 2013, Landschappelijke vormgeving rotondes Provincie Zuid Holland 2012.

Uit die bepalingen blijkt dat Kunstwerken eigenlijk bruggen, viaducten, tunnels, duikers, sluizen en soortgelijke objecten zijn. En dat een dergelijke constructie als dit Kunstwerk dan weer een Bouwwerk niet zijnde een Gebouw is.

Uit contacten met Krimpen, Vlist en Schoonhoven over rotonde ideeën aldaar blijkt dat ze in die bepalingen tegen allerlei tegenstrijdigheden oplopen.
www.zilverstadrotondes.nl

Bijv. in Schoonhoven mag een constructie niet zwaarder zijn dan 150 kg, maar voor de veiligheid moet wel een gedegen veilige constructie (denk aan heipalen geschikt voor trekkrachten) aangebracht worden. Dan wordt het weer een bouwwerk van vele tonnen aan kilo's.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten