Om een dergelijk bouwwerk te kunnen realiseren is informatie vooraf nodig. De zoektocht naar informatie en de organisaties die bij een dergelijk project betrokken kunnen zijn leest u in deze blog. De eerdere berichten staan aan de rechterkant, de laatste bovenaan, de eerste, tevens beschrijving van de aanleiding, onderaan de lijst.
Aan de bouwer en beheerder van de weg, Ballast Nedam, heb ik de vraag voorgelegd òf er onder de rotonde ook een piepschuimmatras ligt en òf er een kunstwerk op geplaatst kan worden.
Het antwoord is binnen, het kan en mag, wel moet ik vooraf informatie voorleggen over het kunstwerk.
Ziehier het antwoord:
De matras is ontworpen
op een verkeersbelasting van 33 kPa (reguliere situatie) c.q. 57 kPa
(calamiteit). Deze capaciteit is ook onder het middeneiland van de rotonde
beschikbaar, terwijl hier in de normale situatie geen auto’s komen. Deze
capaciteit is hier dus voor het kunstobject beschikbaar.
Volgens opgave weegt het kunstobject 60 kN met een
grondvlak van 3x3 meter. Deze zou gefundeerd kunnen worden op een in het
menggranulaat ingegraven plaat, waardoor de fundering nauwelijks extra belasting
t.o.v. de bestaande situatie met zich mee zou brengen, maar laten we voor de
zekerheid uitgaan van een maximale totaallast van 100 kN
(bovengrensbenadering).
Dit gespreid over een minimaal grondvlak van 3x3 meter geeft
een maximale last van 100 / 9 = 11 kPa (vanuit de stabiliteit zal
waarschijnlijk een groter grondvlak nodig zijn, dus dan wordt de druk enkel
lager). Dit is veel minder dan de beschikbare 33 kPa, dus voor de matras geen
enkel probleem.
In theorie zou een uit koers geraakte vrachtwagen ook op het
middeneiland kunnen belanden. Dat is wat ons betreft dan een calamiteit,
waardoor je nog 57 – 11 = 46 kPa voor de vrachtwagen beschikbaar hebt. Dat is
meer dan genoeg (We stellen voor om geen rekening te houden met de mogelijkheid van
meerdere uit koers geraakte vrachtwagens tegelijkertijd op hetzelfde
middeneiland).
Conclusie: vanuit constructief oogpunt is er
wat ons betreft geen bezwaar tegen de plaatsing van dit kunstobject op onze
matras, mits deze op een ingegraven plaat wordt gefundeerd.
Aandachtspunten:
· Het
uiteindelijke constructieve ontwerp, inclusief het werkplan voor de plaatsing,
dient t.z.t. aan ons voorgelegd te worden.
· Er staat momenteel een ANWB-mast op het middeneiland van deze
rotonde (eveneens op een ingegraven plaat gefundeerd). Als deze naast het
kunstobject komt te staan, dient het raakvlak tussen de beide faseringen te
worden afgestemd. Indien de ANWB-mast wordt verplaatst, dient de nieuwe locatie
daarvan eerst aan ons voorgelegd te worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten