maandag 8 juli 2013

De aanleiding

Op 1 mei vraagt Ilja Pott van gemeente Ouderkerk of ik belangstelling heb om na te denken over een kunstzinnige bijdrage aan het feest Ouderkerk 750 jaar in oktober 2013.
Ik vraag eerst na of het een vraag aan 1 kunstenaar is of aan de groep kunstenaars in het dorp. Nou het kwam goed uit dat ik een netwerk bezat, want dan konden de eventuele ideeën gezamenlijk uitgevoerd worden.

Een week later komt Ilja Pott op bezoek in mijn atelier en bespreken we wat de bedoeling is.
Ik ga aan de slag en zal op de eerstvolgende stuurgroep vergaderingen mijn voorstellen toelichten. Op 24 mei stuur ik mijn ideeën aan Ilja Pott en 27 mei worden de ideeën besproken.

Eén van de ideeën is een kunstwerk in de openbare ruimte, om zo een blijvend aandenken aan het 750 jarig bestaan te onderstrepen. Als voorbeeld stel ik een element uit de skyline van Ouderkerk, bijv. een replica in geabstraheerde vorm van de inmiddels verdwenen molen aan het water. En van een dergelijk object zou dan in het klein als object op de braderie tijdens het feest verkocht kunnen worden.

Het idee valt goed in de groep en ik ga aan de slag.

Na onderzoek bleek dat molens in het dorp niet perse oud zijn en ook niet bijzondere kenmerken hebben bezeten. Ik ben me toen gaan richten op de toren van de dorpskerk. De Dorpskerk is waarschijnlijk het oudste monument in het dorp. En de toren bezit karakteristieke elementen.

Inmiddels is mijn man, Eduard Duijnstee - industrieel ontwerper, ook enthousiast geworden over het idee en helpt mee brainstormen en tekenen. We fietsen naar de plek, rotonde Ouderkerk N210. En we maken foto's



Na enige schetsen zijn we gekomen tot een geabstraheerde vorm van de kerktoren om diverse redenen. De naam van het dorp leidt al snel naar de vorm van een kerk. De kerk is het oudste gebouw van het dorp waarmee de relatie tot de viering gelegd wordt. De kerktoren is al eeuwen een markeringspunt in het landschap voor ons dorp. De zojuist nieuw aangelegde N210 met rotonde geeft mooi de gelegenheid het dorp ‘Ouderkerk’ bekendheid te geven met een duidelijke markering. Lag vroeger de kerktoren in het verlengde van de hoofdweg (Kerkweg), nu gaat de hoofdweg rond het dorp en er aan voorbij. Op de rotonde wordt de silhouet van de toren weer een baken in het landschap.

Waarom een zo hoge toren?

In het vlakke landschap van het Groene Hart vallen de vele torens op, waarbij de hoogspanning masten in onze polder domineren. Door een toren neer te zetten met een eveneens open constructie, maar nu met een culturele waarde, wordt die dominantie gerelativeerd.

Het ontwerp laat ik aan de stuurgroep Ouderkerk 750 jaar 17 juni 2013 zien. Iedereen vindt het een prachtige oplossing. De wethouder Theo Segers, tevens voorzitter van de stuurgroep, denkt er met de projectgroep van de N210 over te gaan praten. De volgende vergadering moet iedereen, dus ook ik, een begroting maken van de ingediende activiteiten en eventueel doorgeven wie sponsoren zijn voor welk bedrag. Op 25 juni geef ik in de stuurgroep aan dat een dergelijk object, kunst in de openbare ruimte, dus met een duurzamer karakter dan een feestdag, meer gaat kosten dan het hele budget van het feest bij elkaar. 
Het idee is nog steeds prima, echter om de haalbaarheid ervan uit te zoeken ga ik zelf verder na wie de betrokken partijen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten