dinsdag 9 juli 2013

Communicatie met Provinciale Staten van Zuid-Holland

Oké, het is dus een rotonde in het landelijk gebied, Provinciale weg N210, en de eisen zijn dat een bouwwerk buiten de obstakelvrije zône moet liggen: nou dat doet het, zo helemaal in het midden.En dat het de verkeersveiligheid niet belemmerd: prima je kan er doorheen kijken, als automobilist houd je het overzicht en het is tevens een wegwijzer naar Ouderkerk. Handig voor de ondernemers van Ouderkerk, iedereen weet nu waar die moet afslaan!

Ik ga eens op de website van de provincie onderzoeken of er een vergunning nodig is en hoe je die kan aanvragen.
Ik kom op een pagina waar je met een keuze menu kan kijken of een vergunning nodig is:
 http://www.zuid-holland.nl/loket/vergunningen.htm .
Net als bij een telefoonmenu kan gebeuren kom ik in de restgroep terecht. Want ja het is een bouwwerk, maar een kunstwerk is toch iets ingewikkelder. Ik eindig met het verzoek een e-mail te sturen naar: zuidholland@pzh.nl; en dan zal binnen 8 werkdagen een antwoord gegeven worden.

Ik vraag 24 juni 2013 in de e-mail:
Geachte meneer, mevrouw dienst omgevingsloket,

Hierbij wil ik informeren of en welke vergunning nodig is en op welke wijze de vergunning verkregen kan worden voor:
een bouwwerk kunst op de rontonde van provinciale weg N210, afslag Ouderkerk aan den IJssel.
Het betreft een bouwwerk, op 4 stalen palen met een grondoppervlak van 3 x 3 m te plaatsen op het middengedeelte van het middeneiland.
Graag uw reactie,

Met vriendelijke groet,

Louky Scheltema
 
Het antwoord ontvang ik op 27 juni 2013:
Geachte heer/mevrouw,

Uw mail is ter beantwoording doorgestuurd naar de Dienst Beheer Infrastructuur van de provincie Zuid-Holland.

Voor vragen kunt u terecht bij mevrouw Rietveld, telefoonnummer 070 - 441 85 23, of bij mevrouw Adel-de Boer,

telefoonnummer 070-4418622, e-mailadres: meldingenDLG-DSG@pzh.nl


Met vriendelijke groet,
Danuta Golab

Afdeling Facilitaire Zaken
Klant Contact Centrum
Provincie Zuid-Holland | Zuid-Hollandplein 1 | Kamer A 570
Postbus 90602 | 2509 LP  DEN HAAG
T 070 441 66 22
 
So far so good. Ik bel vol goede moed op maandag 1 juli 2013 naar mevrouw Rietveld. Ze blijkt er niet te zijn, waarschijnlijk op vakantie zegt de centrale. Ik vraag of ik doorverbonden kan worden met mevrouw Adel. Die is niet op haar plaats. Oké, ik probeer het later nog eens.

Op dinsdagochtend 2 juli 2013, 9 uur bel ik naar mevrouw Adel-de Boer. De telefooncentrale kent wel mevrouw de Boer. Die krijg ik aan de telefoon en vertelt dat het niet past in haar pakket en dat ze het bericht heeft doorgezet naar de afdeling van o.a. de heer Dekkershof, zijn tel. nr. is 070-4418526. Ik vraag of zij mij nu al direct kan doorschakelen naar de heer Dekkershof. De heer Dekkershof bevestigt dat hij aanvragen voor vergunningen van bouwwerken in het landelijk gebied behandeld, maar hij gaf ook aan dat ik, als particulier, volgens een regeling vanaf januari dit jaar, niet meer een vergunning kan aanvragen. Ze doen alleen zaken met een gemeente (lagere overheid) of een bedrijf in de groensector, dit alles in verband met lange termijn afspraken over onderhoud. Hij vertelde dat hij het bericht nog niet in zijn computer doorgekregen had van mevrouw de Boer, maar zodra het bericht is ontvangen zou ik een formeel antwoord ontvangen. Ik besluit dat bericht eerst af te wachten voordat ik verdere actie onderneem.
 
Om 11 uur op dinsdagochtend 2 juli 2013 ontvangt mijn man een telefoonbericht van mevrouw de Bruin van Provinciale Staten, tel. nr. 070-4416063, of ik wil terugbellen over mijn vergunning aanvraag.
Ik was net weer aan het werk gegaan in het atelier omdat ik het idee had dat ik op een formeel antwoord van de heer Dekkershof moest wachten. Maar direct contact komt mij beter uit, dus ik bel mevrouw de Bruin terug. Zij had mijn vraag over wel of geen vergunning ontvangen. En zij raadde mij aan om te bellen met de heer van Rijnbeek, mobiliteits manager èn verkeerskundige voor een direct antwoord op mijn vraag. Ze gaf ook twee tel. nrs. door van de heer van Rijnbeek: vast 070-4417680 en mobiel 06-54743972.

Het is inmiddels dinsdagmiddag 2 juli 2013 en ik krijg de heer van Rijnbeek te pakken. Ja, het klopte dat hij betrokken is bij reclameborden op rotondes. Ik uitleggen dat ik wil informeren over een kunstwerk op een rotonde. Daar was hij wat minder blij mee met die vraag, hij vroeg zich af of hoe het bouwwerk of hoe lelijk een kunstwerk is het belangrijkste is dat rotondes, die juist zijn aangelegd voor de verkeersveiligheid, niet door bouwwerken onveiliger worden. Oh. Ik hoorde alleen maar in zijn antwoord 'ik weet niet hoe lelijk uw kunstwerk is', maar ik beheers me om een emotioneel antwoord te geven. Ik vraag hoe het aanvragen tot bouwen in zijn werk gaat. Hij geeft aan dat het om een aanvraag voor ontheffing gaat. Als de ontheffing wordt verleend, krijgt de verzoekende partij voor 3 jaar ontheffing en na die drie jaar kan nog een keer verlenging worden aangevraagd. De ontheffing moet worden aangevraagd door het verzoek te richten aan Juridisch Beheer DLG, Provinciale Staten van Zuid Holland. Er bestaan geen aparte formulieren voor zo'n aanvraag. Maar hij voorspelde me dat het zomaar op een teleurstelling uit kan lopen, dus op voorhand geen grote investeringen te doen. In zo'n verzoek zo volledig mogelijk zijn wat het betreft en zo duidelijk mogelijk aangeven dat het past binnen de richtlijnen. Ook gaf hij aan dat in het traject de bouwer en onderhouder van de weg N210, Ballast Nedam, toestemming moet geven voor de bouw van het kunstwerk. Dus ook daar informeren naar de mogelijkheden. En ook aangeven met welke partners het gebouwd en aangelegd gaat worden, duidelijkheid en transparantie van het project bevordert de besluitvorming.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten