zaterdag 27 juli 2013

Ballast Nedam Beheer ontzorgt gemeentes en provincie

'De bushaltepalen mogen een maximale schuinstand hebben van 5%' Uit het beheer garantieplan van Ballast Nedam Beheer:
Wij voeren alle benodigde werkzaamheden uit, op basis van een gedetailleerd instandhoudingsplan.

‘De N210 is niet zomaar een weg. Het is dé vervoersader tussen Krimpen aan de IJssel en Bergambacht, een verbinding tussen twee snelwegen, met veel en zwaar verkeer. Het heeft nogal wat voeten in de aarde als zo’n weg volledig vernieuwd moet worden. Zeker als tegelijkertijd de bestaande weg intensief gebruikt blijft en in een goede conditie gehouden moet worden. Ballast Nedam Beheer zorgt ervoor dat, de nieuwe én de bestaande weg continu veilig en begaanbaar zijn tegen zo min mogelijk kosten.’ Aan het woord is Edwin Langenhoff, bij Ballast Nedam Beheer o.a. verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de N210.

Synergieproject
‘In dit project werken wij als Ballast Nedam Beheer nauw samen met Ballast Nedam Infra Projecten, die de aanleg van de nieuwe weg realiseert: wij zijn al tijdens de bouw betrokken bij dit project. Een synergieproject, met grote voordelen. Het gaat om een ‘life cycle-benadering’: niet alleen nadenken over de aanleg nu, maar rekening houden met de lange termijn, met de effecten voor onderhoud en duurzaamheid. Tenslotte denken wij twintig jaar vooruit: dat is de ‘garantietermijn’ op de weg, de termijn waarin wij het volledige beheer verzorgen.’

‘Als je bij de realisatie al nadenkt over toekomstig beheer, kun je keuzes maken die misschien een extra investering betekenen, maar die op de lange termijn veel efficiënter zijn. Denk bijvoorbeeld aan het speciale gras dat we toepassen in de bermen: het voldoet aan alle specificaties, maar het groeit minder hard aan. Zo is op de lange termijn minder onderhoud nodig, wat niet alleen kosten bespaart, maar ook minder hinder oplevert voor het verkeer. Dus: kostenefficiënter, beter voor doorstroming en veiligheid.’

Edwin Langenhoff: ‘In opdracht van de provincie zorgen wij voor een veilige instandhouding. Dat stelt nogal wat eisen: de weg is hard aan vervanging toe, maar hij moet wel nog jaren in een goede conditie blijven. Daarvoor voeren wij nu alle benodigde werkzaamheden uit, op basis van een gedetailleerd instandhoudingsplan. Daarom zorgen wij voor regelmatige inspecties: of het nu gaat om afgewaaide takken die gevaar kunnen opleveren of om schade aan de bermen, wij regelen het herstel, schoonmaak en onderhoud. We inspecteren de staat van de weg: denk aan scheuren, markeringen, borden, verlichting. We kennen de weg van haver tot gort, en weten waar de slechte plekken zitten, waar we extra moeten letten op mogelijke verzakkingen.’

Ontzorgen
‘Ons werk kun je zien als het ontzorgen van de opdrachtgever: de provincie vertrouwt ons de volledige zorg toe voor de huidige en de nieuwe weg. Van het knotten van de wilgen langs de weg tot het ecologisch bermbeheer, van het onderhoud van de markeringen tot het legen van de vuilnisbakken. Alles wat we doet staat zwart op wit: plannen, controles, werkzaamheden, criteria, kwaliteitsniveaus. Een voorbeeld: de bushaltepalen mogen een maximale schuinstand hebben van 5%. Het lijkt een detail, maar al die details samen zorgen wel voor een veilige, schone, goed beheerde weg. Elk detail is bovendien gekoppeld aan de schat aan informatie in ons Ballast Nedam-brede asset management systeem. Niet alleen binnen Ballast Nedam weten we zo exact wat we aan elkaar hebben, ook onze opdrachtgever kan ons op elk detail aanspreken.’


Geen opmerkingen:

Een reactie posten